Kesän kirjoittajapiirin tehtävät
Kesän ajalle on alla olevat 6 etätehtävää, joista voit valita mieleisesi ja lähettää WA-ryhmään:
1. Mininovelli tai runo avainsanojen pohjalta
Kirjoita
mininovelli tai runo käyttämällä inspiraationa jotakin seuraavista
sanaryhmistä:
A) matka, aika ja kirja TAI
B) maito, valkea ja kerralla TAI
C)
kihmura, hiphei ja niksaus
Mininovelli voi olla esim. 100-1000 sanan pituinen.
Runon pituus ja tyyli vapaa.
2. Lyhyt teksti tai runo lausetta jatkaen
Kirjoita lyhyt
teksti tai runo jatkamalla jotakin seuraavista lauseista:
A) Empimättä astuin…
B) Vaikka ystävyytemme…
C) Aitasta kuului pieni…
3. Tee sanoilla runomuotokuva (ihmisestä, eläimestä,
rakennuksesta tai maisemasta)
Valitse muotokuvan aihe. Voit tehdä
runomuotokuvan itsestäsi, perheenjäsenestä, ystävästä, lemmikistä tai vaikka
maisemasta tai talosta. Mieti, mitä sinulla tulee mieleen muotokuvan kohteesta,
esimerkiksi:
- ihmisestä: suu, nenä, hiukset, korvat ja muut piirteet.
-
eläimestä: ilme, koko, turkki, väri, luonne ja muut piirteet.
- rakennuksesta:
muoto, materiaali, ikkunat- ja pielet, ovet ja muut yksityiskohdat.
- maisema:
millaiselta näyttää maisema, metsä, korkeuserot, vesistöt, jne.
Keksi näistä
piirteistä sellaisia vertauksia, joissa käytät kuin-sanaa.
Esimerkkejä
ihmisestä: Suusi on kaareva kuin kanootti. Silmäsi ovat vihreät kuin koivun
alkukesän lehdet.
Esimerkkejä rakennuksesta: Perustuksesi on jykevä kuin
kallio. Ikkunasi loistavat kuin jouluvalot.
Sijoita nämä vertaukset sitten
valitsemasi muotokuvan muotoon, esimerkiksi ihmisestä kasvon muotoon, niin,
että suuta kuvaileva vertaus suun kohdalle, jne. Lemmikistä eläimen muotoon,
niin että päätä kuvailevat asettuvat pään seudulle tai vartaloa ja häntää
niiden kohdalle, jne., rakennuksesta voit asettaa vertaukset koko rakennuksen
tai sen osan muotoon ja samoin maisemasta maiseman muotoon, niin että teksti
muodostaa maiseman.
Kokeile ja inspiroidu! Ei ole oikeaa tai väärää tapaa
runoilla!
Linkkivinkkejä:
https://framil.fi/runomuotokuvat/
https://maanhalla.wordpress.com/2012/06/25/runomuotokuva-2/
https://sites.google.com/krkoulu.com/kaisanmatskut/%C3%A4i7/sis%C3%A4ll%C3%B6t/lyriikka/runomuotokuva
4. Lehtitekstien
pohjalta uutisteksti, mainos tai runo
Etsi jostakin aikakausi-, sanoma, tai
mainoslehdestä viisi (5) sinulle mielenkiintoista sanaa, otsikkoa tai lausetta.
Kirjoita niiden pohjalta lyhyt uutisteksti, mainos tai runo.
5. Runokävely
Voit toteuttaa tämän tehtävän kahdella tavalla
eli A) valmiin runon pohjalta tai B) ideoida itse uuden runon:
A) Etsi jokin
runo. Kirjoita tai tulosta se paperille ja lähde kävelemään ulos. Kävelyn
aikana opettele runo ulkoa esimerkiksi säe kerrallaan. Voit aluksi luntata
paperista ja kun osaat ulkoa, niin lausua runon ääneen tai äänettömästi
useamman kerran. Voit myös nauhoittaa runon ja kuunnella sitä samalla, kun
harjoittelet. Voit tehdä tällaisia lyhyitä runokävelyitä useita ja sitten tunnustella,
miltä tuntui runoilla kävellen. TAI
B) Lähde kävelemään ja annan ajatusten
juosta eli runoile kävellessä. Anna ympäristön ja liikkeen inspiroida. Voit
nauhoittaa tai kirjoittaa ylös mieleesi tulleet runosäikeet. Voit runoilla
kävellessä runon valmiiksi tai jatkaa sen hiomista niityn tai puiston laidalla,
bussipysäkillä tai kotona tai minkä sopivan paikan löydätkin. Tunnustele, miltä
tuntui runoilla kävellessä. Pohdi, miten ympäristö tai liike inspiroi runon
muodostamista ja aiheita. Mieti oliko tämä sinulle helppoa, vaikeaa,
mielenkiintoista, luonnollista…
6. Satu maalauksen pohjalta
Valitse oma tai jonkun
toisen maalaus. Voi olla yleisesti tunnettu maalaus tai juuri siveltimesi alta
selvinnyt maalaus. Kirjoita siihen liittyvä tai siitä inspiraation saanut lyhyt
satu (esim. n. 1-4 liuskaa). Anna maalauksen viedä ja ajatuksen vapaasti
kulkea. Kun olet saanut sadun valmiiksi, lue se ääneen. Sitten mieti, onko
satusi mielestäsi enemmän lapselle vai aikuiselle suunnattu, vai kenties
"ikärajaton". Sitten kirjoita satu uudestaan muuttaen kohdeyleisöä eli
jos satu oli mielestäsi lapselle suunnattu, kirjoita se nyt aikuiselle ja
päinvastoin. Lue sekin ääneen ja tutki millä tavoin sadusta tuli mahdollisesti
erilainen. Mieti, kummasta pidät enemmän vai pidätkö molemmista. Jos satusi on
mielestäsi ikärajaton, mieti, miksi se on sellainen ja mikä on sadun opetus,
jos sellainen siinä on.